Tuesday, September 19, 2006

Keajaiban Nombor di dalam Al Qur’an..

By azryn akmal | 2:29 AM | 0 Sweeties | Filed :
Ajaib tetapi benar! Lihatlah sebahagian daripada hasil kajian seorang cendekiawan Islam terhadap kandungan Al-Quran. Didapati banyak perkara telah disentuh dan telah dibuat kajian oleh manusia seperti nombor, astronomi, angkasa lepas, perubatan, geologi, kejuruteraan, minda dan sebagainya.
Bilangan tentang perkara yang disebutkan di dalam Al-Quran:
DUNIA - 115 kali
AKHIRAT - 115 kali
MALAIKAT - 88 kali
SYAITAN - 88 kali
HIDUP - 145 kali
MATI - 145 kali
FAEDAH - 50 kali
KERUGIAN - 50 kali
UMMAH - 50 kali
PENYAMPAI - 50 kali
IBLIS : PENGHULU SYAITAN - 11 kali
MOHON PERLINDUNGAN DARIPADA IBLIS - 11 kali
BALA/MUSIBAH - 75 kali
BERSYUKUR - 75 kali
BERSEDEKAH - 73 kali
BERPUAS HATI - 73 kali
ORANG YANG SESAT - 17 kali
ORANG YANG MENINGGAL DUNIA - 17 kali
MUSLIMIN - 41 kali
JIHAD - 41 kali
EMAS - 8 kali
KEMURAHAN HIDUP - 8 kali
KEAJAIBAN - 60 kali
FITNAH - 60 kali
ZAKAT - 32 kali
BERKAT - 32 kali
MINDA - 49 kali
NUR - 49 kali
LIDAH - 25 kali
SUMPAH - 25 kali
NAFSU - 8 kali
KETAKUTAN - 8 kali
BERCAKAP DI KHALAYAK RAMAI - 18 kali
BERDAKWAH - 18 kali
KESUSAHAN - 114 kali
KESABARAN - 114 kali
MUHAMMAD - 4 kali
SYARIAT - 4 kali
LELAKI - 24 kali
PEREMPUAN - 24 kali
SOLAT (SEMBAHYANG) - 5 kali
BULAN - 12 kali
HARI - 365 kali
LAUTAN - 32 kali
DARATAN - 13 kali
LAUT dan DARAT = 32 + 13 = 45
Justeru itu, peratusan laut = 32/45 x 100 = 71.11111111 peratus
Peratusan daratan = 13/45 x 100 = 28.88888889 peratus
JUMLAH = 100 peratus
Kajian sains oleh manusia telah membuktikan bahawa air meliputi 71.111 peratus daripada bumi dan tanah meliputi 28.889 peratus.
Begitulah kebesaran dan keagungan ciptaan Allah SWT!!
Nota: Diterjemahkan daripada karya asal yang dipetik daripada “The Series Of The Scientific Miracles In Quraan,” oleh Dr. Tariq Al Suwaidan.

Sunday, September 17, 2006

Dunia Hampir Kiamat (V1)

By azryn akmal | 2:28 AM | 0 Sweeties | Filed :
lm td aku boring gler sbb tido sesorg, ahaks!! so aku capailah satu buku dlm almari, memula ingat nak layan novel tp memandangkan sumenya da slamat aku telaah, maka aku capailah satu buku nipis; buku agama perihal ‘Kiamat … Semakin Hampir’. buku ni aku beli masa tgh jln2 kat kuantan parade, adelah mamat tu promote ajak menderma utk satu skolah agama tahfidz kat Port Dickson. Kalau nak diikutkan masa tu, memang aku malas nak beli tp melihatkan mamat tu dok berpeluh2 dan mundar-mandir depan KP, so aku sedekahkanlah rm10 dan dapatlah aku buku ni dan sekeping vcd. mudah2an, duit yg aku hulurkan sampai ke tempat yg septutnyalah, zaman skang ni, mcm2 org bole klentong, tp mintak2 aku xlah ditipu. sejak aritu, langsung buku tu terperuk dlm kete, x berusik langsung sampailah husband aku dok mengemas, dia pun letaklah dlm almari baik punye susun.
dijadikan citer malam td, aku pun bukaklah helaian demi helaian. start baca sampai la ke last page, tiba-tiba aku rasa betapa kerdilnya aku ni di muka bumi Allah. dlm hidup kita sehari2, sebenarnya kita menuju ke satu arah; hari kiamat yg pasti. satu demi satu kejadian Allah janjikan sebelum tiba hari itu, memang menakutkan antaranya macamana rupa kita bila dibangkitkan kelak, wallahualam.
dan lebih menakutkan aku bila tanda2 akhir zaman & tanda2 kecil kiamat memang kelihatan di zaman kita ni. tak perlu pandang jauh, cukuplah di negara kita sendiri, tanda2l tu mmg dah wujud dlm masyarakat kita, secara sedar @ tidak, itu saja. so aku listkan apa yg tertulis kat sini, sekadar buat ingatan kita bersama. kalau berpeluang, carilah buku2 pasal hari kiamat utk lebih penjelasan, InsyaAllah sekurang2nya kita tak la terlupa langsung salah satu rukun iman ni :)
Tanda2 Akhir Zaman - ramai munafik & murtad; fitnah berleluasa; fitnah dr timur; iman semakin lemah; wanita berpakaian tapi telanjang; kejahatan menjadi kebiasaan pembesar; tidak percaya kepada hadis; memegang agama spt memegang bara api; pilih dianggap lemah @ jahat; menunjuk2 ketika berdoa; haji utk makan angin; tidak peduli sumber harta; islam pd nama, masjid megah, ulama jahat; umat islam ditindas; ditimpa penyakit umat terdahulu; ikut jejak yahudi+nasrani; berpura2 zuhud; ilmu agama diangkat perlahan2; al-Quran lenyap dr hati; qari yg fasik; tiada imam utk solat jemaah;ulama tidak diikuti; pendapatan dr jln maksiat; riba dimana2; istilah riba ditukar; istilah khamar ditukar; miskin lebih baik; hasil bumi dikuasai org jahat; meluasnya zina; fitnah wanita; maksiat akhir zaman; harta melimpah dan ramai wanita & hukuman Allah tidak dilaksanakan.
to be continued ..