Tuesday, May 23, 2006

Bahasaku..

By azryn akmal | 2:50 AM | 0 Sweeties | Filed :
hari ni aku takde cter sgt yg nak dikongsikan, sekadar nak melepaskan gian menulis. keje kat opis pun biasa2 je memandangkan bos aku x masuk lg ari ni. bos aku ni br jer balik dr sudan so sempat dia call aku td, dia br nak recovery dr sakit2 badan, hehe..sian..tp yg tak sedapnya, dia siap kata, x lama lg turn aku plak g sana, cesss..sudan?? kalau g jepun ke, switzerland ke, kan ke beshh..tp tu sume aku x fikir lg, selagi xde black n white, aku malas nak cara, hehe..ehm..dpt idea dah..kali ni aku nak cter psl slang @ loghat. utk pengetahuan sume, aku ni kan org johor..first time aku dpt keje kat tganu lu, mmg shock jugalah nk melayan bahasa org pantai timur ni. masa tu kalau aku nak beli brg, confirm kena byr lebih cth kalau nak beli tudung kat bandar kemaman tu sbb org2 katt situ ingat aku ni org luar (mmg pun, ahaks)..so, utk tujuan safety, slalunye aku bwk housemate aku yg pure anak jati tganu utk jdik tukang tawar-menawar tuk aku, hehe..tp lama-kelamaan, aku makin expert bahasa ‘ng’ org ganu ni. dah dr pg smpi mlm terdedah dgn slang, mananya aku tak teror.. 
ble aku pindah opis ke gebeng, suasananya x byk beza sbb org kuantan pun ala2 slang ganu jugak mlh ada tu over lg..dan boleh dikatakan, aku skang ni leh la speaking ganu, kalaupun g mn2 tempat dlm phg/tganu ni, insyaallah aku leh adjust, hehe..tp byk lg aku kena blaja sbb bhs ganu ni special, byk perkataan baru yg aku kena phm. mcm gak org jawa kat johor, serupalah jugak. mula2 pandai ckp ganu ni, tiap kali aku blk kg, bila aku ckp jer, mak aku  mesti senyum meleret. nak tau nape, sbb dia kt cara aku ckp dah berubah, hehe..
btw, bahasa itu jiwa bangsa (kalau x silap la, hehe..). x kiralah gaya bahasa apa pun, yg paling penting kita kenalah hormat satu sama lain. sbb dr pengalaman aku, ada sesetngah org yg pentingkan kenegerian setiapkali nak bergaul dgn org lain. apapun, tepuk dada tanya selera. adios n wassalam…

No comments:

Post a Comment