Thursday, May 18, 2006

berani tak bertempat

By azryn akmal | 11:02 PM | 0 Sweeties | Filed :
arrgghh..jumaat dah rupanya. rasa macam baru semlm je hari isnin, tup2 esok dah sabtu, yehaaa!! hepinya, leh la bgn lewat sket, tp ble terbayangkan baju2 yg belum berbasuh dalam bakul, alahai…byk rupenya keje aku weekend nie, ahaks!! so, slalunya weekend, pantang bg aku kalu x blk kg. dr ktan, singgah jap NS, terus blk ke muar..kalau diikutkan perjalanan aku tu menempuh 4 negeri sekaligus, dasyat kan!? kalu masa dok ganu lu, jdk 5 negeri termasuk melaka.biasanya tunang aku la yg drive, especially kalu bertolak mlm dr ktan. kalu dia xde, aku lah yg drive sesorg, 4 jam perjalanan sesaje jer, dah biasa sgt.. tp sejak 2,3 minggu ni aku jdk malas plak nak turun kg, dgn duit minyak, tenaga n masa yg terbuang, rasa macam tak berbaloi langsung kalau xde hal mustahak. tp memandangkan byk urusan majlis yg nak disetelkn, terpaksalah juga aku spend sket masa. kalau dah tb kg, tau jelar, rasa bdn cam sengal2, kes xnak balik la tuu..mak aku phm sgt kalu pg ahad tu aku lewat kluar, pling lewat pun kul 2 la sbb dlm 6 ptg aku akan tb ktan, tu punn kalau x snggah memana. tp aku ni kan bakal menantu yg solehah gitu (hehe,..) aku singgah la jugk umah bakal mak mertua, belikan dia pisang tanduk ke, saje amik ati, ahakss!!
cter pasal perjalanan nie, aku mula berani start drive sesorg dr ganu ke johor bile 2 minggu lepas aku dpt kete. nekad habis, jln pun tak hafal lagi, main redah jer, semangat nak balik kg tu berkobar2 dlm jiwa n pala otak. tp masuk 2,3 kali redah,akhirnya aku expert abis, siap leh pendekkan waktu perjalanan. dr 4 jam jdk 31/2 jam jer, belasah… bile tunang aku ajar jln shortcut, lglah aku pecut, tolak kul 7 dr ktan, aku leh tb umah dlm kul 10-11 pg. jln ktan-segamat x byk kete, cuma lori jer yg byk, tu pun ada time2 dia. tp pengalaman aku drive sorg dr ktan-kuala tganu n ktan-kl (guna highway) mmg mencabar. ktan-KT tu atas urusan keje, x pernah2 lalu paka, kerteh, dungun, marang n straight tu KT, sume aku lalu dgn hati yg tawakal. siap opismate aku bg peta, kot2 terlajak memana, tp dia pesan jln tu ikut jer, jgn belok memana. akhirnya sampai jugak aku ke KT, round bandar KT, sesat jugak. last2 call cjah, dia la jdk pemandu aku, hehe .. thanks la cjah sbb bg tumpang aku tido mlm tu, juga sempat meround pantai batu buruk ngan emi. tp lepas tu aku terus x gi sana lg ssb?? xde urusan laa…
satu lg, masa aku drive sorg ke KL, aku guna LPT. x pernah drive pun area situ tp aku pernah naik kete ngan tunang aku skali, dia yg drive masa tu. kira dlm kepala, ingatlah sket2 mana nak masuk n kuar (wlaupun sesat jugak..). aku bertolak dlm kul 6 pg, aku nekad jugak nak ke kajang sblm kul 11 sbb aku nak jumpa arwah paksu aku buat kali terakhir. dlm perjalanan, kat genting sempah, hujan lebat gler smpi x nampak jalan, campur kabus lg. mujurlah aku ikut jln yg betul, kuar dr tol gombak, masuk jer kl, aku ikut signboard highway nak ke seremban. jln punyer jln, sesat la plak satu jln, kuar semula nasib baik x masuk jln yg bukan2, tau jer la kl kan..salah jer, kena u-turn blik..akhirnya aku sampai, waktu jenazah dah siap dikapan, alhamdullillah sempat juga aku cium dahi arwah hinggalah ke liang lahad arwah dikebumikan. mungkin tuhan permudahkan urusan aku waktu tu, kereta pun x wat hal n duit dlm tangan pun cuma ade rm100 je, tp aku slamat tiba. sepanjang perjalanan aku menangis x henti, lagi sedih lagi laju aku tekan minyak, mujur x kena speed trap ke, hehe..tp sume tu mengajar aku erti berani. pernah sekali mak mertua aku ckp kat mak aku, "Reen tu kecik je badan tp berani yg bukan2", hehe..tau takpe!!
okla, next 2 days nie aku cutilah ek, almaklumlah, kat umah mn ada line tepon. 2 hari bukan lama pun, aku plan nak ajak mmber umah aku mandi pantai balok ahad nie, blakang de rhu resort tuu..beshnyeee!!! 
p/s:tuk ms linn n miss mila, jgn luper bwk pelampung itik nnti, hehe…

No comments:

Post a Comment