Sunday, May 28, 2006

KepUasAn Dlm HiDUp

By azryn akmal | 9:19 PM | 0 Sweeties | Filed :
pa erti kepuasan dlm hidup korg? ada keluarga bahagia, kerja yg baik dan gaji yg besar?? x dinafikan, kebanyakan dr kita memang mengidamkan itu semua tp boleh ke kita dpt dlm zaman skang ni?? bg aku, kepuasan aku hanya pada ketenteraman hati, itu saja. duit? mmg diperlukan tp ia bukan penentu kepuasan sepenuhnya dlm naluri manusia. kerja yg baik?? erm..terlalu subjektif sbb apa jua kerja yg nak kita lakukan x semestinya berpandukan kpd brapa angka kita dpt tp brape puas kita menyelesaikan setiap tanggungjawab. sbb aku pernah jumpa kwn lama yg dulunya hanya buat keje2 kg. dia skolah pun ok, tp sbb masalah kemiskinan, mak ayah dia cuma keje kg, maka dia meneruskan tradisi. masa aku tgh blaja lu, dia cuma keje kat bengkel kete, jdk kuli habis. keje dia potong kete kat kedai sparepart cina. tp slps 4 thn aku x jumpa dia, rupa2nye dia dah ada kedai sendiri, wlaupun bukan tauke penuh tp dia ada share kat kedai tu dan anak buah dia ada dlm 10 org, ble aku tnya rahsia dia, dia cuma balas, "aku byk sabar 4 thn ni, lagi satu ko kena buat apa yg ko rasakan betul, apa yg ko nak sebenarnya, bukan sbb org lain. jgn cepat terpengaruh dgn org yg hanya pandai ckp tp ble susah, dia bukan tolong kita pun. dan satu lg,  dlm hati kita kenalah tawakal slepas usaha  yg rezeki tu Allah yg bagi cuma masa je kita x tau ble dan rezeki tu bukan senang jer, susah pun dikira rezeki jugak". Masa tu aku mula terfikir, mmg aku ni jenis yg tak sabar, dan paling ketara dlm diri aku, aku suka buat benda yg aku x minat. lepas dgr dia cter psl kesusahan sblm dia dpt kesenangan hari ni, aku simpan azam, aku xkan buat benda/kerja yg bukan minat aku. x kiralah apa kata org lain, abaikan kalau ia tidak membantu. dan x kiralah keje apa pun yg aku nak wat lepas ni, aku akan make sure yg aku xkan silap buat pilihan. moral of the story, aku sebenarnya dah bosan nak keje kat tmpat aku skang, boring tahap cipan!! ntahla, mungkin aku patut cr angin baru. suasana baru, kwn2 baru dan kepuasan yg baru..(pesanan penaja: kot sesape ada vacancy kat tmpt keje, bgtau la yerk.)

No comments:

Post a Comment